Peronul
gării din Brașov era gol la acea oră târzie. Aproape de miezul nopții, un tânăr
își privea pantofii, indecis. Câteva frunze, răzvrătite ici-colo, păreau certate
cu vara, care alunecase pe umerii lui de absolvent de liceu, proiectându-l
într-un septembrie plin de promisiuni.
Profesorul
de pictură, domnul Vitali, îl asigurase că Bucureștiul e orașul care îi poate
recunoaște talentul, considerat de el ca fiind remarcabil. De când îl luase sub
aripa lui, în jurul vârstei de paisprezece ani, lucrurile păreau să meargă în
direcția bună. Nu mai era copilul orfan, nimeni nu mai râdea sau își mai dădea
coate pe la colțuri. Era favoritul profesorului, o tânără speranță.
Colegii
îl priveau acum cu un soi de teamă, aproape respect, dar pentru Gelu nu mai
conta. Își vedea drumul, bine marcat în desișul memoriei, cea care-l strunea să
meargă înainte fără ezitări. ”Nu pot să mă
întorc acasă! Acasă?! Ce mă așteaptă acolo?” Deodată imaginea casei
prăpădite a unchiului dinspre mamă, cel care îl preluase odată cu moartea
neașteptată a acesteia, când Gelu avea doar cinci ani, se ivea dinspre
dealurile ruginite. Unchiul, un om singuratic, cu chipul rotofei și privirea
tăioasă, bombănind mereu așa cum numai un muntean aspru o putea face, îl privea
dezaprobator. ”Ce să faci, băiete, cu
arta? Mori de foame! O să ajungi să pictezi pe la colț de stradă, ca un
cerșetor. Asta o să ajungi!”
Dar
el își vedea mai departe de școală, așa că la sfârșitul celor opt clase primise
o bursă la un liceu de profil din Brașov și nu ezitase. Plecase cu puținele
lucruri în traistă, la internatul liceului. ”Să nu te întorci la mine! Plecat rămâi”, îi strigase din poartă
unchiul, vizibil mâhnit că ajutorul lui într-ale gospodăriei dispăruse odată cu
plecarea lui.
Fotografia
mamei, acum îngălbenită pe la colțuri, era singura care îi zâmbea dintr-un
ungher al inimii. Cochetase și ea cu pictura, dar șansele ca o femeie să se
afirme în anii ’50, în cătunul acela
de munte, erau aproape nule. Părinții ei o măritară cu un
bărbat voinic și vesel, care după ce Gelu împlinise un an, plecase din viața
lor așa cum venise. Nu mai auzi nimic de bărbatul ei după aceea. Se zvonea că
își luase altă femeie și îi făcuse și copil. Câtva timp, o alinase prezența
copilului, care creștea văzând cu ochii. Apoi se retrase în lumea cărților, pe
care le tot împrumuta de pe unde apuca. În serile reci de iarnă se încălzea cu
rachiul de prună și din când în când mai scria poezii sumbre. În scurt timp,
poeziile s-au înmulțit, la fel și sticlele cu băutură de sub pat. Gelu nu era
un copil dificil. Se mulțumea cu puțină hrană, puțină căldură, puțină atenție.
Când împlinise cinci ani, și-aducea aminte cum unchiul îl chemase la el
într-o vineri, iar lui i se păruse neobișnuit, pentru că nimănui nu-i păsa de
el într-atât încât să-l ia acasă. Și să-i servească plăcinte. S-a bucurat, a
stat două zile acolo și târziu, duminică seară, unchiul l-a anunțat scurt că
mama lui murise și de acum înainte va sta cu el.
L-a privit întâi năuc, l-a implorat apoi să îi spună că nu e adevărat.
Dar fratele mamei sale a dat din umeri și a plecat. A participat la
înmormântare, a văzut pământul care astupa coșciugul mamei și pe mama lui
îngropată adânc, de acum înainte, în inima lui. Plângea pe ascuns, pentru că
unchiul său nu era un om obișnuit cu vorba. Se simțea ca animalul din bătătură,
dar nu se plânse de nimic. Crescu cu și mai puțină hrană, atenție, căldură.
Crescu pictând. Așa cum putea, cu mijloacele rudimentare la îndemână. Nici
vorbă de unelte bune. Nu erau bani pentru asta. Doar când și-a dat seama că
învățând bine putea obține creioane și culori la festivitatea de premiere, a
devenit premiant. Învăța, de atunci, cu înverșunare.
Se întreba când va trece primul tren. Nu întrebase în
gară. Se uită în stânga apoi în dreapta. Nimeni. Poate dacă l-ar suna pe domnul
Vitali să-l implore să îi mai acorde o șansă și să intervină cumva… Avea încă
recomandarea lui în buzunar. Și dosarul îndoit sub brat. Dosarul de admitere la
Facultatea de Arte din București. Trebuia să îi explice că zăcuse în ultima
săptămână, poate pentru prima data în viața lui, sau așa își amintea, și că
întârziase la depunerea dosarului de înscriere. Cu o zi. O singură zi făcuse
diferența. A încercat să le explice secretarelor că a fost bolnav, că a delirat
timp de o săptămână, dar se uitau la el, necrezând nimic. Una dintre ele l-a
dat afară pe ușă, spunând scurt că acestea sunt regulile.
Venise înapoi în Brașov și rămase în acea zi în gară,
în sala de așteptare, cântărind cele întâmplate. Apoi se lăsase seara și o
luase cu pași mărunți înspre peronul de la linia doi. ”Fie ce-o fi! N-am unde să mă duc, nici cui să-i spun cele petrecute.
Mamei i-o fi dor de mine?” Își amintea vag de ea. Mai ales de părul ei
castaniu, lung, pe care-i plăcea să i-l pieptene, imaginar, cu degetele lui
mici.
Un zgomot se auzi surd din depărtare. ”Cred că vine trenul”, își spuse și
inima i se făcu mică de tot. Avea
vreo patru ani, și pentru prima dată în acel cătun uitat, se organizase un
târg. Era septembrie, ca și acum. Chipul mamei s-a schimbat deodată și obrajii
ei deveniră purpurii. Bucuria și surpriza evenimentului înlocuiră apatia ei
obișnuită, își puse cele mai frumoase haine, își aranjă părul într-un coc
generos și îl îmbrăcă și pe el în hăinuțele cele noi. ”Așa, acum haide, să nu zăbovim, copile!” Plecară de mână, printre
străzile colorate de frunze. Se bucura și el, neînțelegând ce va să fie. Târgul
se deschidea în față, mulțime de zarzaveturi și fructe rumene, vată pe băț și
diverse acareturi îi atrăgeau privirea copilului, care cu inocența vârstei se
mira de tot în cale. Atunci o văzu pe mama lui altfel decât o știa. Fericită!
Îl purta peste tot, intra în vorbă cu femeile din jur și zâmbea altor copii. ”Ce ciudat se poartă mama! se gândi pentru
prima dată Gelu. Poate azi nu mai e supărată pe mine.”
Părea
mândră Elena de Gelu al ei. Îi cumpărase dulciuri și chiar îl învârti în
lanțurile acelea colorate, unde atâția copii se înghesuiau. ”Îl văd apropiindu-se. Încă puțin și voi fi
la mama. Draga de ea, ce mult a trecut de atunci…” Elena, cu părul ei lung,
își întindea acum brațele să-l cuprindă. ”Dragul
meu, îi șoptise pentru prima dată, hai la mama!” Și el rămăsese o clipă să
chibzuiască dacă lui i se adresa și se apropie încet. ”Urcă, Gelu, acum mama o să-ți arate cum e să zbori sus de tot, iar
copilul mirat întinse mâinile lui mici. Urcă, Gelu! Urcă!”
Trenul
ajunsese aproape de cel care rămăsese nemișcat pe peron. ”Să urc, deci?!” Și prima treaptă îi păru mai apăsătoare decât
propria lui viață. Se așeză în primul compartiment liber. Află apoi că destinația
era una simplă. Trenul se îndrepta spre Făgăraș. ”N-am mai fost niciodată aici”, gândi el și pentru o clipă își dori
să nu fi auzit îndemnul mamei de a urca. ”Oare
chiar veghezi asupra mea? Mamă, așază tu drumul acesta ca un șevalet pe umărul
meu!”
*
Călătoria îi eliberă și ultimele tensiuni rămase. Era aproape stabil
când a ajuns în gara mică din Făgăraș. Petrecu noaptea în sala de așteptare,
dormind pe geanta mică și incomodă. Mâncase la cantina de peste drum atât cât
să poată dormi fără spasmele stomacului. Puținii bani rămași îi va chibzui
bine, se gândea. Cel puțin până va vinde primul tablou.
Dimineața îl găsi cu visele în buzunar. Se făcea că picta în mijlocul unei piețe și
lumea se strânsese în jur. Cineva remarcase culorile vii, altcineva peisajul
care se contura îndrăzneț. Voci se întretăiau admirativ, pe alocuri întrebător.
Iar el se afla deasupra lor. Deasupra lui însuși. Ieșise din tablou. Ieșise din
mulțime și privea. Era acolo un bătrân care nu spunea nimic. Zâmbea doar și
ochii lui se pierdeau în lumina dimineții. Apoi i-a întins o monedă de aur și
s-a strecurat prin mulțime înainte să-i poată mulțumi. Gelu privi moneda din
mâna pictorului care nu-i mai aparținea, pe fața ei era o cetate și pe spate un
chip care semăna cu al bătrânului.
Se trezi brusc. Își privi mâinile. Nu țineau nimic.
Visul se spărsese în bucăți de sticlă. Iar ochiul lui drept plângea.
Întrebă în jur de o cetate. ”Da, îi spuse unul cu mândrie. Avem cetatea Făgărașului!” Iar ochii
tânărului sclipeau prima oară după mult timp. Din om în om merse spre locul din
vis. Cu puținele lucruri din geantă, ținând șevaletul pe umăr, Gelu intra o oră
mai târziu în cetate. ”La un singur lucru
mă pricep pe lumea asta.” Și întinse materialele de lucru cu obișnuința
pictorului care își vede deja mâinile în tablou dinaintea primei tușe. Din
unghiul în care stătea, soarele arunca lumini și umbre spre pietrele în care
istoria deloc blândă a locului scrisese cu sânge și lacrimi. Combinații de ocru
și albastru, pe alocuri umbre vineții, încadrau peisajul cu tente impresioniste.
Gelu
nu se mai gândea la nimic. Picta și se scria în acel septembrie în care mama îl
salvase de sub șinele propriei vieți.
- Când pictezi, lumea se oprește în loc. Și tabloul îți devine rama în
care prinzi pentru câteva ore sufletul în piuneze. Dar atât de liber în
strânsoarea cerului. Atât de neîncorsetat de timp…se auzi o voce în spatele
lui.
- Sunteți…scriitor? întrebă Gelu surprins de cuvintele
care îi alunecau în suflet, dar mai ales de chipul șters al bătrânului care îl
privea cu acel calm din vis. Era altfel bătrânul acesta. Modest îmbrăcat, cu
părul alb până pe umeri. Avea ceva hristic.
- Nu, tinere. Sunt doar un bătrân. Aș vrea să rămân un
pic lângă tine și să te privesc lucrând, dacă nu deranjez muzele. Dumnezeu știe
că a trecut mult timp de când am văzut pe cineva pictând liber.
- Sunt Gelu! M-aș bucura să mai diluez singurătatea. E
frumos locul acesta.
- Da, poate părea așa. Acum mai bine de treizeci de
ani, cetatea a fost închisoare pentru deținuții politici din Țara Făgărașului,
cei care se opuneau sistemului comunist s-au lovit de zidurile astea. Pentru
mine cetatea respiră durere. Și atât!
- Ați fost printre cei care au avut de suferit în
acele vremuri atât de încercate?
- Am fost în grupul de partizani, care s-au ascuns
vreme de câțiva ani în munții Făgărașului. Am lăsat în urma femeia și cei doi
băieți. Mulți dintre cei rămași au fost trimiși pe diferite șantiere de lucru,
supuși apoi regimului de exterminare prin foame, istovire și umilințe de
nedescris. Eu am trait ca un fugar multă vreme.
- Și ce s-a întâmplat?
- M-au prins în cele din urmă. Cinci ani am stat în
acestă închisoare, zise el abia șoptit și arătând cu degetul cetatea. Tăcu
apoi. Gelu îl privi cu coada ochiului, ce chip obosit avea acum bătrânul! Și
ochii aceia, se depersonalizaseră cumva… De parcă cetatea l-ar fi absorbit cu
totul între zidurile groase.
- Și…familia? izbuti Gelu să întrebe târziu, căci îl
rodea curiozitatea de povestea bătrânului, rămasă suspendată în ghilotina
memoriei sale.
- După eliberare am fugit spre casă. Am găsit-o
părăsită. Buruienile erau mari și locul părea a nu fi fost locuit de mult timp.
Am mers din om în om, puțini mai erau în viață dintre cei pe care îi lăsasem în
urmă. Am aflat de la un bătrân că fiii mei erau îngropați în cimitirul vechi al
orașului. Pieriseră de-o molimă necruțătoare, cam în același timp în care eu
făceam carceră grea aici. Femeia mea înnebunise de durere și am aflat-o după
două săptămâni de căutare într-un azil de bolnavi mintali. Nu m-a recunoscut.
Privea prin mine și nu mai știa nimic. I-am adus aminte de copiii noștri și o
rugam zicându-i:”Marie, sunt eu
Alexandru, adu-ți aminte, Marie de fiii noștri, cum i-am crescut în casa de
lângă gârlă. Mai știi, Marie, cum alergau cu picioarele goale prin apa rece și
tu te căinai de grija lor…iar ei râdeau, ce frumos râdeau și n-aveau nicio
grijă…”
- Și? îl întrerupse nerăbdător Gelu, care lăsase
pensulele jos și era ochi și urechi acum la povestea bătrânului. Și-a adus
aminte, așa-i?
- Așa părea, că am văzut-o țipând cu atâta durere, cum
numai o mamă poate simți. A strigat: ”Fiii
mei, fiii mei!” și plângea, ținând baticul peste gură. Mi-a părut rău când
am văzut-o așa și îmi doream să nu fi spus nimic. Supraveghetorii azilului au
intervenit și au luat-o de lângă mine. M-au chemat apoi în biroul directorului
și mi-au interzis să mai vin. Au zis că ei nu-și asumă crizele Mariei de
nebunie, că le tulbură liniștea locului. I-am implorat să mi-o dea mie în
grijă, dar ei m-au privit cu dispreț și m-au alungat, zicând că sunt dușman al
regimului și să nu mai calc pe acolo.
- Cum se poate una ca asta? rosti revoltat Gelu.
- Se poate, fiule, se poate. Să nu crezi că n-am mai
încercat să o văd. Am venit zi de zi la poarta azilului, dar ușile au rămas
încuiate. După trei ani s-a dus și femeia mea dincolo. Am îngropat-o lângă
copii și de atunci locuiesc singur în casa de lângă gârlă.
- Viața nu e dreaptă, concluzionă apăsat tânărul.
- Viața nu e făcută să o judeci, e făcută să o
trăiești așa cum e, și mai ales să iubești. Restul chiar nu mai are importanță.
Crede-mă, când ajungi la vârsta mea, cu atât rămâi. Mi-e dragă casa în care am
locuit atâta amar de vreme. E casa în care au crescut copiii mei. Le aud și
acum pașii, le simt mâinile pe pereții casei; jocurile lor, cântecele îngânate
de soția mea, toate acestea sunt în mine și le port zi de zi.
- Asta nu îi aduce înapoi. Așa cum nu o aduce pe mama,
spuse ca pentru sine, Gelu.
- Nu, e adevărat, dar ne ține la suprafață. Să refuzi
să vezi semnele, să refuzi să retrăiești amintirile e ca și cum ți-ai semna
singur sentința spre amnezicul perfect. Și atunci ce îți mai rămâne?
- Ce e mai rea, durerea sau amnezia?
- Amnezia, cred. Când mi-am privit soția după atâția
ani de lipsă, aș fi dat orice să mă recunoască. Să mă întrebe ce a fost cu
viața mea în tot acest timp. Să stăm unul lângă celălalt și să ne plângem
copiii morți. Durerea împărtășită devine astfel mai suportabilă.
- Mă gândesc că există totuși un Dumnezeu. Mama era
atee. Despre tatăl meu nu știu nimic. Dacă există, de ce permite Dumnezeu atâta
durere în viața noastră?
- Nu pot să vorbesc în numele altora, fiule. Dar pe
mine toată suferința m-a adus mai aproape de Cel de Sus. Am fost și eu tânăr.
Îmi făcusem o familie, copiii erau mici și îmi câștigam traiul împletind din
zori și până-n seară coșuri din nuiele, pe care le vindeam apoi la târg. Viața
nu era ușoară. Dar ne aveam unul pe altul și nu simțeam vreo lipsă. Totuși
Dumnezeu rămânea acolo, în icoana aceea mică din bucătărie, cu geamul ciobit.
Maria mea făcea semnul crucii la masă și seara la culcare, învățase și copiii să
mulțumească Celui de Sus pentru toate. Apoi și eu, văzând-o cum vorbește
icoanei, luasem obiceiul ca înainte să plec la târg să zic: Doamne ajută! Și să
mă duc cu gândurile mele…Nu spun că eram om credincios, dar nici necredincios
nu zic să fi fost.
Apoi cât am fost în munți, printre partizanii mei, am
cunoscut mai bine un călugăr. Era de loc din zona Neamțului și fusese prigonit
că prea mărturisea credința, împotriva voii multora.
Mie îmi era frică ca nu cumva în lipsa mea, cineva să
facă rău copiilor mei sau soției rămase fără apărare. Mă frământam mult,
slăbisem și eram de nerecunoscut. Noaptea aveam halucinații, visam continuu
moartea venind și luând copiii, rând pe rând. Acest călugăr m-a observat vreme
de mai multe săptămâni și a îndrăznit într-o seară să mă întrebe despre păsul
meu. Auzind cele mărturisite, m-a întrebat un singur lucru, dacă în starea în
care eram, puteam schimba ceva în viața familiei mele. I-am răspuns descumpănit
că nu, nu era în puterea mea să o fac. Eram un fugar și mai mult i-aș fi
condamnat dacă aș fi încercat să apropii de ei.
Când am înțeles cât de puțin control aveam asupra
propriei vieți și că modul în care reacționam nu ajuta pe nimeni, m-am
schimbat. Am descoperit rugăciunea și am lăsat totul în voia lui Dumnezeu.
- Nu înțeleg cum puteți vorbi cu atâta detașare despre
voia lui Dumnezeu, când ați pierdut copiii răpuși de boală și soția, de durerea
morții lor, interveni revoltat Gelu.
- Nu, e încă multă durere în inima mea. Singurătatea
apasă și anii au devenit tot mai grei pe umerii mei. Și dacă am descoperit un
rost, acela nu aparține lumii acesteia. Trece dincolo, în viața veșnică.
- Nimic nu e veșnic! Nici măcar iluzia că există ceva
dincolo.
- Dacă nu ar fi veșnicia, de ce artiștii, așa ca tine,
ar mai pierde timpul pictând aievea sau scriindu-și dorul? Ce dor vă mână,
altul decât reîntregirea cu Creatorul? Când pictezi, creația ta devine parte
din tine, iar tu ești creatorul. Ce te unește pe tine cu pictura ta, în fapt te
unește și pe tine, creație, cu tatăl Creator.
- Eu nu am tată. Și dacă am avut, acesta s-a dezis de
mine. Am doar mâinile acestea, să lucrez, și mintea, atât cât e, să înțeleg
rostul lucrurilor, spuse tăios Gelu, privindu-și mâinile pătate de culoare.
- Mâinile acestea nu-ți aparțin ție, ci tatălui tău. Și
darul tău, de sus este! Te văd mâhnit, tinere, ești tulburat peste măsură.
Artistul duce cu sine o povară pe care oamenii obișnuiți nu o pot sesiza. Se
duce pe sine în spate, împreună cu tot ce lasă în urmă. La fel, duce cu el
toate lucrările neterminate. E un bagaj prea greu uneori. Chiar și pentru
tinerețea ta. Bătrânul privea chipul lui Gelu. Privea și se mira de severitatea
gândurilor acestuia.
- Tot ce mi-am dorit în viață a fost să pictez și să trăiesc
din asta fără grija zilei de mâine! Cu toate astea, am dezamăgit, fără să
vreau, pe singurul om care a crezut în mine. Profesorul meu…
- Din câte văd, ești aici cu mine și pictezi, interveni
bătrânul. Dacă te-ai fi îndoit de harul tău, ai fi fost acum într-un colt,
plângându-ți de milă.
- Nu înțeleg nici eu ce caut aici, spuse Gelu aproape
șoptit. Am vrut să mă arunc în fața trenului. Dar am auzit-o aievea pe mama
strigându-mi să urc și am rămas, cumpănind alegerea. Roțile s-au oprit, ușile
s-au deschis în fața mea și am urcat, fără să știu încotro merg. Aproape
împotriva voinței mele…Am coborât în Făgăraș și am avut un vis, în timp ce
dormeam azi noapte în gară…
- Orice ai fi visat, dacă te-a adus aici, nu poate fi
un semn rău, îl întrerupse meditativ bătrânul.
- Nu știu, iau lucrurile ca atare, rareori mă gândesc
la semne. Totuși, în vis am văzut o cetate pe o monedă de aur pe care un bătrân
mi-o aducea, în timp ce eu pictam în mijlocul unei piețe. Iar eu eram deasupra
mea și a tuturor, de parcă aș fi ieșit din trup.
- Artiștii
reușesc adesea să iasă din ei înșiși. Dacă lasă la o parte ceea ce-i
țintuiește, opera lor se înalță liberă. Fără patimă, fără păcat. Bătrânul
zâmbea acum.
- M-am trezit buimac și am căutat cetatea din vis,
continuă Gelu. Și iată-mă, aici sunt, pictez și doare mai puțin, cât timp sunt
aplecat deasupra șevaletului.
- Nimic nu e întâmplător, conchise bătrânul. Și se
ridică brusc. Nu stau departe de locul acesta. Când vei termina de pictat aici,
vino să înnoptezi la mine. Avem încă multe de povestit iar singurătatea nu e
cel mai bun tovarăș. A doua stradă la stânga, cum ieși din cetate. În capăt e
casa mea. Întreabă de mos Alexandru, dacă nu nimerești din prima.
- Așa voi face! Mulțumesc din suflet, îi răspunse
însuflețit Gelu, strângându-i mâinile.
Rămas singur în fața șevaletului, artistul se gândea
la cele întâmplate. Cum a ajuns el într-un loc străin și cum i-a devenit aproape
familiar în câteva ore. Găsise răspunsul la frământările de peste zi, aflase o
gazdă, un loc unde să-și plece capul și o poveste tulburătoare. Se reapucă de
pictat zidurile, care plângeau acum sub greutatea poveștii lui moș Alexandru.
Vreme de mult timp după aceea, umăr lângă umăr, unul
purtându-și șevaletul, iar celălalt povara suferinței, coborau în vale dinspre
cetate, când soarele de cufunda-n țărână și noaptea aluneca nevăzută.
*din cartea de proză scurtă în pregătire: ”În timp ce tu mureai”
Pictură: ©Mihaela Roxana Boboc - Brașovul vechi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu