Poeta Ottilia Ardeleanu descifrează sensul poeziilor mele din volumul ”Spovedania oaselor”, într-o cronică demnă de orice pagină de revistă literară de calitate.
Mulțumiri Ottiliei, care dovedește un ascuțit simț psihologic. Sunt încântată de a o fi descoperit în această ipostază.
din oasele
mele am născut poeme care dor
August 13, 2018 — poezieromaneasca
Volumul de față cuprinde mărturisiri ale poetei, pe
drumul oaselor către înaintași, un fel de istorie de familie reconstituită prin
poeme nerostite, scrise ca epitafuri într-un cimitir al
amintirilor.
De bună seamă, Mihaela Roxana Boboc adună oase
în poeme cu arhetipuri, femei din viața ei; are totdeauna o rugăciune
pregătită pentru cuvintele din care cândva vor rămâne oasele lor să o
amintească pe ea, poeta care se spovedește prin poezie! Ea plânge când scrie și
scrie pe brațele crucilor unde doarme neamul ei, și de ce nu, și al nostru!
Pare că trupul ei s-a mutat printre oasele
străbunilor, în cimitirul unde un Hristos coboară dinspre
cetate…/ Cineva ascultă plânsetul.
Poemele nerostite se scriu în
suflet cu lumina dintre pleoape și cu durerea ființei care nu poate vorbi, ci
doar gândi despre oameni duși dincolo și despre țara acestor oameni ale căror
oase stau cuminți în lumea cealaltă.
Dragostea, viața, moartea se petrec în vis, în
tăcere, în nopți albe ca primele zăpezi ale copilăriei. Sunt încercări dure,
pironiri ale simțurilor, uneori halucinante gânduri din care se mai naște un
poem și încă unul.
Mihaela are un apetit nichitian de cuvinte (nedor, nelacrimi, nepoeme)
și combină patologic adjectivul nerostite cu diverși
termeni: cuvinte nerostite, poeme nerostite, exprimări
care intervin în mai multe poeme din acest volum.
Femeia, cum spuneam, este
reprezentată arhetipal, un excelent mediu pentru viață. În lipsa ei, pare să se
instaleze un soi de dezordine universală.
Poeziile din acest volum par interminabile rugi. Spovedanii dinaintea
unui părinte neprezent care parcă îi oferă permisiunea unei
noi creații, unei nașteri, cum ne prezintă poeta, a unui alt
copil din trecut ori viitor, sau a unei alte femei, străbună ori urmașă, de
parcă ar fi un cal troian sau o matrioșkă, în ea sălășluiesc deopotrivă cei
duși cu cei care vor urma, ducând păcatele tuturor. Nicio poezie-spovedanie nu-și
uită cuvintele afară. Totul se petrece interior, ca într-un film mut. Doar
gesturile, mimica, ochii spun totul despre trăirile poetei. Cuvântul se naște
mai întâi înlăuntrul ființei! Cu fiecare naștere de poezie, femeia devine
o alta, cu alte perspective vizând iubirea, viața și moartea: Punctul
se desface în atâtea silabe, până strigi poezie/ deja ți-a furat emoțiile, vers
cu vers-/ devin altă femeie/ Arunci
cuvintele în cer.
Curios este că lucrurile se întâmplă de-a-ndoaselea,
adică unde ar trebui să găsim liniște, există tulburare și invers: furtuna
e în altarul meu, dincolo e o liniște grăitoare;/ Am văzut cerul
strâns în pumn.
Acest volum de poezie este un plâns tomnatic,
monoton, bacovian, interior și inaudibil lumii: am văzut cerul strâns
în pumn/ și am plâns./ Am văzut cerul strâns în pumn; ce
lume caldă e cimitirul și cum l-aș pomeni pe tata/ din mijlocul cuvintelor
nerostite/ cineva ascultă plânsetul femeii/ cineva mă dezgroapă/
plângând./ Cineva ascultă plânsetul; stând la masa de
scris poetul plânge/…/ la ora 3 a dimineții îngerul se întoarce în trupul
nopții și plânge/ Tălpile cuvintelor; copilăria mea și
plânsul mamei…/ Empatie; a plecat în ziua când a
învățat cum e cu poezia/ care plânge în tine până te sufocă/ Iar eu
o iubeam; așadar privesc un punct din care poți plânge într-o
virgulă/ Un punct; o lume cu genunchii juliți ne devine
casă,/ mi-e dor de timpul de la picioarele evei/ înainte să mă nasc mamă/ și
copiii să-mi plângă în colțul inimii/ Fără anestezie; femeile
plâng și iartă în clipe doar de ele știute,/ femeile îngroapă și dor/ Dresorul
de iluzii; mama îmi dezleagă caii din suflet/ si plâng odată cu
tine,/ Poeme nerostite; plâng odată cu terapia care mă
înghite ca o sugativă/ plâng odată cu trupul tău într-o sută de poeme
nerostite/ Terapia copiluluilepădat; lumină
din lumină – în plânsetul furnicilor/ Lumină din lumină.
Cartea aceasta este un plânset!
Mihaela percepe drumul vieții și al scrisului,
desigur, ca pe o întoarcere, în nenumărate rânduri, în pântecele mamei, poate
din teama de a nu fi reușit, poate din experiența unei existențe neîmplinite
sau din dorința de a o lua de la capăt altfel, de a se retrage în liniștea din
placentă, de a se reconecta prin cordonul ombilical la trupul mamei, cel dintâi
mediu, mediul curat, nepăcătuit.
Poemele Mihaelei îmi dau senzația unui șir
de vedenii care nu se risipesc precum ceața, nu dispar la ivirea
zorilor. Ele intră în sfera dezgropării, reconstituirii, reașezării celor din
trecut într-o matcă a perfecțiunii, a religiozității, a rememorării perpetue.
În acest sens, poeta folosește termeni adecvați unui ritual, unor
tradiții: cimitir, oase, plâns, lacrimi, neliniște, moarte,
îngropare-dezgropare, cruci, îngeri, Dumnezeu. Și niciodată dezlegați
de poem, poezie, poet. Mihaela Boboc consideră că aceste trăiri sunt cu mult
mai fragile și mai penetrante atunci când vin așternute pe hârtie.
Sunt bolnavă de cuvinte/ Cu viața nu te joci – afirmă poeta; cuvintele i
se împletesc, precum algele, în jurul mamelor și copiilor lor care se întorc în
mod repetat în făt pentru a se naște încă o dată și încă o dată din durere, din
țipăt, din păcat, pe când la ivire în lume se amestecă insistent cu multele
întrebări: cine eram înainte să fiu cine ești?/ Cu desaga
de poeme în spate.
viața asta atârnă de ceea ce nu spunem când suntem
ceea ce nu suntem/ Fără anestezie. Este vorba despre o discreție care uneori doare!
Pe drumul durerii, poeta picură din metafora
anotimpurilor câte un strop: noaptea ni se strecoară printre degete/
luna și-a luat lumina în brațe și îi vorbește despre moarte,/ ca despre un poem
aprins de tăciunii furiei/ Orașul doarme sub noi.
Asocierea morții când cu poemele, când cu
versurile, cuvintele ori semnele de punctuație reprezintă o modalitate originală
de a transpune capătul tuturor lucrurilor în ceva frumos, pozitiv, poeta fiind
convinsă că poezia este salvarea, mântuirea, miracolul și izbânda vieții asupra
morții.
ce mici și singuri ne naștem/ și cât dor încape în
fiecare vers răstignit pe durere!/ Printre rânduri, Dumnezeu…
Poeta are o altfel de singurătate, o singurătate
ruptă de neam, de cei dragi, de fiecare persoană în care se transformă: fiică,
mamă, femeia care scrie si care doare cu fiecare amintire cernută prin suflet,
prin scris, prin durerea dispariției lor fizice. Ea se vede în trecut, de fapt,
se întoarce cu bună-știință acolo: … întineresc în paginile întoarse/
până la oase…/ Printre rânduri, Dumnezeu…
Dorul din poemele Mihaelei
este copleșitor, deși în exprimări simple, de o modestie exacerbată, asemenea
unor rugi/ incantații serale: să mă ierți, mamă,/ poezia seamănă cu
tine/ are trupul iernii și prea mult dor în raniță/ aleargă sălbatic prin lume/
și uneori se adapă din suflet ca dintr-o tipsie,/ pe care ai asezat copilăria/
prefăcută în chihlimbare./ Mama atinge bulgărele rostogolit din
lună.
Nașterea și renașterea devin
laitmotive: oasele se aliniază încet/ corpul rămâne în poziția fetus/
sunt gata, mamă, să mă nasc din nou/ ca prinzând din urmă culorile,/ să alerg
prin morțile imaculate/ Octombrie și tu.
Poemele nerostite au tot felul de
forme, însușiri, determinări: cu gâtul strâmb, poem aprins de tăciunii
furiei, poem-antidot, poeme-pansament, poeme-revoltă, poeme mici, și mai mici
decât gămălia unui ac, poemul acela fără titlu, poemul dintre noi, nepoemele
mele, poem de dragoste, luna prinsă în poem, femeia poemelor mele nerostite,
îmi lepăd hainele în acest poem, poemul din poem, poemul văruit în doliu când
taci, poem cu nume de sfânt, poemul orfan.
Firul poemelor din acest volum este unul liturgic,
aproape că se impune o aură creștinească, de smerenie, să pleci privirea, să te
așezi în genunchi. Poemele implică prea multă moarte, spovedanie, ritual,
rememorare a morților. Se merge pe un drum al oaselor ca printr-o istorie a
familiei, cum am afirmat anterior Moartea are cuvintele
la ea și face risipă de emoție umană.
Femeia și bărbatul au rostul lor în
lume, ca și plânsul unei mame.
Cimitirul este locul oaselor,
capătul de drum. Așezământul martirilor, al eroilor neamului din tată în fiu,
locul de liniște și verdeață al celor sortiți să-și dea viața: Emi
privește în gol de multe ori,/ își organizează lumea în zeci de sertare
invizibile, în timp ce mie mi-e frică/ că într-o zi îl voi sriga pe
numele eroilor care-l locuiesc/ Gustul spaimelor mele.
O nostalgie pentru fata care a trăit înlăuntrul ei
o macină pe poetă: am iubit-o pe fata aceea, încă o iubesc,/ pumnii ei
mici ocroteau sufletul morții și mă ruga/ să o mai las ghemuită în mine/ un
ceas,/cât tu ești încă departe construind ziduri/ Rostogolește
cuvinte din necuvinte.
Trecerea poetei prin ipostazele înainte-înapoi, ca
fată/ mamă/ femeie – ea însăși, mă teleportează în versurile păunesciene “Tatăl
meu, băiatul meu, Mama mea, fetiţa mea.” din “Rugă pentru părinți” – o
transformare de rol în timp, pe revers.
Mihaela este o matrioșka în care își ține toate
femeile, mamele, copilele în care se vede/ se transformă/ se întoarce/ se
întruchipează. Se ferecă în sine cu toate cuvintele, oasele, spaimele,
negurile, umbrele, lacrimile, rugăciunile, spovedaniile și tot ceea ce o face
să se întoarcă în vremuri și oameni dragi. Figura tatei, chipul mamei sunt
pregnante, autoarea intră și iese din aceștia cu amintiri cu tot, cu poeme cu
tot: din oasele mele am născut poeme care dor/ Rostogolește
cuvinte din necuvinte.
Noaptea patronează spiritul
poetic, este amfitrioana trăirilor, angoaselor, suspinelor, cuvintelor nerostite. Nopțile
sunt călugării gândurilor/ Poeme nerostite.
Viața de poet este un perpetuu ritual: poeții
locuiesc în case de lut/ se descalță de cuvinte/ închină pământul cu tălpile
goale/ și abia târziu/ când nimeni nu va ști cum/ vor scoate candela din
piept/ Copiul-acuarelă.
Poemele Mihaelei suferă de autism, au necesități
terapeutice, stau un timp la terapie intensivă până să devină poeme imune,
forte, care să țină piept valului de dor și de durere. Autoarea își aplică
terapia prin scris, se pansează cu poeme acolo unde doare, poeme nerostite: am
murit înainte să mă vindec și asta nu mai contează/ în terapia iubirii,
relativitatea devine absolut și/ Dumnezeu e prunc în ochiul minții,/Terapia
iubirii închipuite.
Totodată, gura profetică a poeziei face
ample mărturii despre Fetița de zăpadă ori Copilul-acuarelă, Femeia
(care) încă vâslește, Ridurile dimineții, Femeia din zid, Pribeagul cu
poem în spinare, Rapsodia simțurilor etc. Cum spuneam, poeta
inventează terapii: Terapia iubirii închipuite, Terapia peretelui alb,
Terapia copilului lepădat, Terapia dependenței de iubire. Chiar și
nașterea este considerată aici o lepădare care solicită iertarea lui
Dumnezeu: am fost copilul de care te lepezi/ în chinga inimii te
strâng, mamă/ Terapia copilului lepădat.
Peste toate terapiile la acel plânset audibil din
toate colțurile, nimeni nu ar putea să-și imagineze cum e dincolo de umbre,
spaime, lamentări, rememorări, nici pe atât ce lume se ascunde între
brațele crucii/ Lumină din lumină.
Chiar și iubirea este
descrisă într-un fel trist, ea face parte din obiceiuri, din tradiție: ce
sterp e cuvântul când nu-mi ești/…/ odată cu tine lumea a devenit o fărâmă de
dumnezeire/ În liturghia dimineții, iubirea înseamnă
credință, rugăciune, ritual, tradiții, neuitare de cei duși în locul tăcerii și
al liniștii universale, înseamnă sfințenie și dăruire: mamele vin odată
cu îngerii/ și rămân în polenul zilelor cu mânile pline de iubire/ În
liturghia dimineții. Tot despre iubire tainică, sfântă aflăm și din
dialogul acesta: Tu nu ești din lumea asta. Dacă ai fi de aici, cum
te-aș mai/ iubi/ din creștetul poeziei pană în tălpile copilăriei/ …
a dragoste.
Chiar și poza autoarei, de pe coperta principală
emană tristețe, plânset și rugă.
Dar, “nu plânge acela care nu vede”, spunea Victor
Hugo.
Ottilia
Ardeleanu,
Năvodari, 13 august, 2018
Urmăresc de o vreme poeții care au toate planetele în preajmă și le rotesc, în cuvinte de magie, cât ține teritoriul lui De Unde-Până-Unde, fluierând haiducește prin Lumea lor. Nu e (cred) vreun apetit nichitian de cuvinte în poezia ta și nici nu cred în cele afirmate de critic: „cartea aceasta este un plânset”. Cu viața poetului (după MMM) să nu te joci niciodată, da! Asta, pentru că poetul reinventează la nesfârșit pe cel nedrept împins sub roata de tramvai a istoriei mereu întoarsă. Cu un ochi mai mic și cu unul mai mare, cronicarul (critic!) ridică poezia și lucrurile, și întâmplările (oarecare!?) din poezia ta, la simboluri și fapte fără de frică. E un început de a descifra mitul unei poete ca Mihaela Roxana Boboc. Decriptați și voi și tălmăciți ca și mine poezia ei fiindcă (vorba lui Ion Gheorghe): „Întotdeauna Marile Mume au vorbit în oracole”.
RăspundețiȘtergerePăi, nu-mi rămâne decât să te invit să o descifrezi altfel. Ai cartea și cunoști poezia mea. :)
Ștergere