Postare prezentată

Silabe orfane

Pentru toate morțile pe care le-am ținut strâns în mine și toate iubirile cărora le-am dat drumul aproape îmi sunt diminețile neîmbrățișat...

sâmbătă, 16 septembrie 2023

Revista Neuma nr 7-8 (69-70)/2023

 

Ghilotina

În fiecare noapte îmi așez capul pe ghilotină

perna ortopedică îmi indică poziția corectă de somn

gâtul meu ca-ntr-o menghină se așază cuminte

și povara zilei se descarcă în umărul drept

cel care nu mai ascultă de mine

are o mișcare proprie numai de el înțeleasă

mă bucur încă de fiecare semn al Crucii dus până la capăt

pe umărul stâng, acolo unde se spune că stă un înger căzut

de bună seamă, cu capul așezat cuminte pe ghilotina zilei

din când în când cineva trage maneta

și cuvintele se frâng în mine odată cu bezna

unde aprinzi o mică scânteie de chibrit

apoi sufli în el și pleci

doar gâtul mutilat mai ține minte

săruturile în miez de noapte

când toate ale casei dorm

mai puțin ghilotina care scârțâie ca o ușă bolnavă

refuzi s-o repari

și cade

aproape cade

dacă schimb unghiul

se oprește la timp

să termin aceste gânduri

începe liturghia

unde Hristos merge într-ale Sale

îngerul de pe umărul drept

îl urmează

până devine ușor de suportat

sufletul.


OpenAI

De câte ori mi-e dor de tine

deschid chatul cu AI și-l întreb ceva despre poezie

azi mi-a redat poezie de mai

haiku / tanka / vers liber

AI are răspuns despre orice

mai puțin sufletul

cum se desface iubirea de pe os

cum fierbi în supa aceea

emoția la foc mic

AI nu știe nimic despre asta

așa cum nici majoritatea celor care scriu

și întorc cuvintele pe dos

ca pe un pulover tricotat

în așteptarea unui răspuns.

AI ar numi aceasta metaforă

dar noi știm că nu există sens unic

mereu vom evita impactul

adevărul

coliziunea durerii

iar pentru restul

există o inteligență matematică

care să aplice

diferențiale și limite

acolo unde tăcerea e singurul stăpân.


Sufletul

Iunie. Este trecut de unsprezece.

Două cifre pare

matematic imposibil de unit

își consumă solstițiul de vară.

Lângă mine, pisica albastră doarme covrig

Tania vine și-mi întrerupe poemul plin de noduri

de care am legat fâșii colorate

vântul trece prin inima lor

și deznoadă sufletul.

*

Se aude un clinchet de farfurii

cineva cheamă la masă pe cei dragi

tălpile lor calcă pe mozaicul de dorințe

paharele rămân neatinse

zâmbetul tău deschide ca un fierăstrău

sufletul.

*

Stau în poziția fetus îmbrăcată într-un furou negru

și înșir – deșir marginile acestui poem.

Lângă mine Larisa doarme

din când în când schimbă partea

de pe stânga pe dreapta și invers

așa cum inima mea bate sus – jos

la fiecare plecare de-a sufletului.


*

Emi a terminat examenele

trăiește cea mai liberă vară unde își consumă alegerile

ca pe o acadea dulce-acrișoară

peste alți patru ani va zbura precum o pasăre de lut

peste care mâinile mamei sculptează sufletul.

*

Umblu în laptop după fotografii de familie

dau peste zâmbete, tot mai multe zâmbete

niciuna nu plânge la mine

niciuna nu îmbracă dorul

rămâne golit de orice emoție

odată cu sufletul.

*

Mama este o lumânare

ea nu știe că arde și noaptea

mai ales noaptea

când toți ai casei dorm

ea luminează ca o candelă

sufletul.

*

Este momentul să-ți scriu somn ușor

să te sărut imaginar de noapte bună

să cuprind în brațe perna ortopedică

sau ce se mai urează când urlă în tine

sufletul.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu