Azaplar e chemarea copilului care-și cântă
copilăria la ”Cavalul fermecat”, așa cum intitulează autorul, un fragment din această
carte.
Este o carte la
care nu ai cum să rămâi pasiv – ori salți alături de copii prin curtea
prăfuită, ori ești pe drum în căutare de peripeții, iar când simți că ai
obosit, prinzi ocheanul și vezi cum, departe, personajele se deschid ca un
cufăr vechi, din care sufletul se îmbracă în lecții de viață.
Am selectat
câteva din pasajele memorabile, atât pentru povestea lor cât și pentru povestea
din spatele poveștii:
Când intram
cu codrul de pâine în vie: ”Stau și mă întreb: ce puteri miraculoase poate
da unui copil, simțământul de proprietate?
Numai faptul
că rămăsesem singur, în toată via, îmi da sentimentul de învingător și, în
consecință, de proprietar al acelor locuri. Via
în care intram în copilărie, doar cu un codru de pâine, devenea amfiteatrul
unor mari imaginații. Astăzi pierdute sunt acele vremuri. Tabloul copilului pierdut printre butucii de
vie, doar cu bucata de pâine în mâini, a fost înlocuit de tabloul celui aplecat
peste coala de scris, a omului care scrie.
...Dacă aș fi cititorul dincolo de imaginea tabloului
prezentat, oare ce mi-aș dori? O lume pe care scriitorul ar vrea s-o redea
cititorului, trebuie clădită cu toată iubirea, ca s-o poată privi liniștit, de
acolo, de sus. Lumea asta va fi ca via pe care ai sădit-o cu propriile mâini.
Și în
continuare, T.C. face referire la Ieremia proorocul. Pe mine m-a dus imediat gândul
la Psalmul
79 a lui David: ”Dumnezeul
puterilor, întoarce-Te dar, caută din cer şi vezi şi cercetează via aceasta,/
Şi o desăvârşeşte pe ea, pe care a sădit-o dreapta Ta, şi pe fiul omului pe
care l-ai întărit ţie.”
Iată cum
tablourile se succed de la copilărie spre maturitatea scriitorului, care nu a
uitat nicio clipă că rostul scrierilor este să clădești cu iubire o lume
aparte, pe care cititorul s-o recunoască ca parte din Creator.
Concluzia vine
mai târziu în fragmentul Fata lui Macsude:
Ca cel care n-a epuizat lumea în zbaterile lui lăuntrice, gândul mă trimite
la rostirea filozofului care înțelesese că ”Dumnezeu nu s-a retras din lume
după ce a creat-o. El lucrează în tăcere la desăvârșirea ei”.
Un Șperlă voinicul: ”Îl durea, dragul
bunicii, tot ceea ce nu văzuse și nu auzise, tot ceea ce se petrecea sub ochii
lui, dar el nu avea încă ochi să vadă și nici urechi să audă...”
Iată cum mâhnirea împăratului se traduce
într-un dor pentru ceva ce n-a văzut, ori auzit, dar simțea că se află acolo.
Să fie acesta dorului scriitorului, care
simte că sunt încă multe cărări neumblate în desișul gândurilor, și uneori doar
teama de a pătrunde în tainele firii îl împiedică să le descopere? Nu e cazul
lui T.C. care a săpat la rădăcina propriilor trăiri, și le-a dăruit apoi cititorului
însetat de poveste.
Dincolo se află marea: ”Zaharia Stancu spunea că zilele, odată
trecute, nu se mai întorc. Mult mai aproape de adevăr este că și el se înșela.
Scriitorii, mulți confirmă, cu asta se hrănesc. Scrisul lor nu-i decât o
răsfrângere a oglinzilor din lăcașul memoriei, o răsfrângere ca în oglinzile
borgesiene, prin imensitatea spațiilor din univers.
...Toate
sufletele, dar absolut toate, au nevoie de reparații, spunea cineva.”
Și sunt de
acord. Dacă scriitorii se hrănesc cu memorii, cu zile de abandon la picioarele
muzelor, de ce n-ar fi cititorii, flămânzii săturați cu cinci pâini și doi
pești, pe altarul poveștilor încrustate în suflet? Sunt exemple certe că hrana
spirituală și-a dovedit întâietatea în fața naturii fizice a omului, și ceea ce
a săturat mulțimile în pustie a fost întâi Cuvântul și mai apoi pâinea.
Continuă
scriitorul în același fragment: De la acea ploaie, îmi veni speranța că nu
era prea departe ziua când taina acelei zile avea să-mi aducă în suflet ceva
mai puternic decât înțelesesem până atunci, cum că – în cer și pe pământ – sunt
semne mult mai vii și pe înțeles, pentru cei care cred cu tărie în ceva.
Și iarăși
gândul m-a purtat spre Evanghelia lui Matei, cap. 17: ”Dacă veţi avea credinţă în voi cât un grăunte de muştar, veţi zice
muntelui acestuia: Mută-te de aici dincolo, şi se va muta; şi nimic nu va fi
vouă cu neputinţă.”
Sfântul
Apostol Pavel face referire la credința care poate muta munții (I Corinteni 13,
2) ca la un act suprem de credință, dar acest act rămâne gol dacă nu este
însoțit de iubire, care să facă necesară mutarea muntelui.
Poate o carte
de proză memorialistică, cum este Azaplar, să mute muntele imaginației spre
timpul uitat al copilăriei? Poate deschide larg ferestrele spre suflet? Cu
siguranță, da!
Proza lui
Tudor Cicu este o matrioskă din care, rând pe rând, ies noi înțelesuri pentru
cel care are ochi să vadă și urechi să audă.
Mihaela Roxana Boboc
Notă: Azi, 22 august 2015, a avut loc la Centrul Cultural ”Florica Cristoforeanu” din Râmnicu-Sărat, lansarea cărții de proză memorialistică ”Azaplar”, scrisă de Tudor Cicu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu